Direktlänk till inlägg 3 juni 2015

Är jag udda?

Vi är alla rätt medvetna om den psykiska ohälsan som cirkulerar bland oss i dagens samhälle. Det är allt fler som öppet medger att de lider eller känner någon form av oro eller ängslan idag. Men varför ökar det kan man ju undra?

Jag som gymnasieelev kanske inte har så mycket kunskap om livet, hur det känns att bege sig ut i arbetslivet eller hur det är att gifta sig och skaffa barn, men det är inte relevant.


Den press och stress man känner från skolarbeten är jag väl medveten om och hur det känns att inte passa in i samhällets kroppsideal. Men jag är inte ensam, var tredje lung svensk lider av någon form av psykiska besvär i dagens Sverige. Men vad det beror på är ännu inte riktigt framställt, som man så fint säger.


Visa forskare anser att det har att göra med psykologin, biologin och sociologin. I ett enkelt format, livet. Forskare som tror på den här teorin anser att allt hänger ihop, kroppen, själen och omvärlden runt omkring människan.


Forskare har kommit fram till att olika typer av psyka sjukdomar och mentala störningar finns i den drabbades DNA. Det är nämligen så att psykiska sjukdomar och mentala störningar är ärftliga, det betyder inte allt man alltid blir psykiskt sjuk eller får en psykisk störning utan man har lättare till att bli drabbad.


Dessutom så hör miljön du lever in till den här teorin. Om du har en trygg och kärleksfull omgivning när du växer upp har du inte lika stor chans att drabbas av någon psykisk sjukdom eller störning som du har om du har växt upp i en otrygg och våldsam miljö. Kortfattat tycker man att livet har blivit mer komplicerat då samhället ställer högre krav samtidigt som kroppen och själen försöker anpassa sig efter omvärlden.


Men detta förklara inte min situation, jag växte upp i ett tryggt och fridfullt hem, men ändå känner jag alltid oro, stress och ängslan. Jag gråter för det minsta lilla men jag vet inte varför. Sitter det i mitt DNA? Ingen i min släkt har lidit av en psykisk sjukdom, så varför drabbas jag?

 


En annan teori är att människan oroar sig allt för mycket i nutid. Sverige är som alla vet är i lågkonjunktur, vilket betyder att vi har dåligt med arbetstillfällen för många unga svenskar samt för lågutbildade människor. Detta leder till att många personer hamnar i ekonomiska kris, vilket ofta påverkar familjerelationer samt individens sociala liv. Att alltid behöva vara orolig för att man inte har tillräckligt med pengar till mat och en osäker framtidstro är något som tär på ungdomar och barn.


Den framför allt största och djupaste anledning till varför så många ungdomar mår så dåligt idag, beror troligtvis på att samhället vill att man ska se ut som en docka. Så man slutar äta och börjar träna tills man inte längre kan stå, men i spegeln står en helt annan person och stirrar tillbaka. Mina vänner säger åt mig att äta men rösten i mitt huvud säger det motsatta. Kläderna måste vara rätt, och håret likaså, om du inte klarar pressen göm dig istället. Bli en robot, men ät inte mer än ett gram ris. Kommer då samhället tycka att jag är vacker?


Detta är bara några frågor som cirkulerar runt om i huvudet. Så vad ska jag göra nu? När jag ligger ner slagen på marken med press och stress, och vart jag än vänder mig finns det bara jag. Folk har blivit allt för själviska och hur mycket jag än skriker ut för hjälp kommer ingen. Så vart står jag? I ett samhälle som vårat?

 

Konsekvenserna blir många, ett stort flertal människor med psykoser, depressioner samt ångest klarar inte av att jobba för att attackerna, hallucinationerna och samt panikångesten som ständigt fyller tomrummen i vardagen. Orken och fokusen läggs på smärtan man känner efter attackerna och det gör det omöjligt att utföra ett jobb, på heltid, halvtid och timmar.

Många som lider av psykiska sjukdomar äter medicin för att någorlunda kunna hantera verkligheten. Samtidigt som man kämpar med sig själv, kämpar man med omgivningen. Eftersom att man inte är kapabel att jobba, blir man arbetslös och lever på bidrag som inte ger särskilt mycket. Många hamnar i ekonomiska kriser som gör att man inte ha råd att få tag i de här medicinerna man behöver för att kunna fungera, vilket i sin tur kan i värsta fall orsaka död.


Att leva med en psykisk sjukdom eller mental störning är relativt vanligt i Sverige. Därför bör det inte vara en sådan tabu att öppet prata om det. Det kanske är jobbigt i början, då man har svårt att förklara varför det händer, vad som händer och vilka som kan bli drabbade. Men ju mer personer som pratar om det kommer man få en bättre och klarare bild. Både i skolan men även hemma prata med dina föräldrar om du känner dig nerstämd eller om det är något du om bekymrar dig.


Det är bättre att berätta än att hålla det inom sig, det kan ja lova dig. Att få andra människor att uppmärksamma problemet kanske inte är en lösning på det sätt att det magiskt kommer att försvinna, men det kommer att tillföra en sorts respekt och förståelse.

Så nästa gång du skriker ut ”ditt psykfall”, tänk då på att Psykisk ohälsa är ett vitt begrepp, ett samlingsnamn för psykiska sjukdomar och mentala störningar.


Men även nu, när jag har skrivit denna text om hur livet är, så kan jag ändå inte förstå varför folk dömer andra. Jag är inte smal och inte vältränad, allt som ideal kroppsformen inte är. Så vad finns kvar för mig? Finns det någon plats ute i världen för mig? En alldaglig person, med lite smink, platt hår och skostorlek 42?



// Linn 


Det här är länkar jag har använt mig av 


http://ki.se/forskning/varfor-vill-unga-ta-sitt-liv
https://www.bris.se/?pageID=148&id=1760
https://www.bris.se/upload/Articles/Rapport_hela%20mig_ensidig.pdf

 http://psykiska-sjukdomar.se/

http://psykiskasjukdomar.se/vanliga-psykiska-sjukdomar-i-sverige/
http://www.livlinan.org/psykisk-oh%C3%A4lsa/psykisk-oh%C3%A4lsa-och-diagnoser.htmlhttp://www.johanydren.se/depression/depressionens-orsaker/

http://depression.se/depression-hos-unga/
http://depression.se/typer-av-depression/
http://depression.se/symptom-pa-depression/http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/januari/myndigheter-samordnar-stod-inom-psykisk-ohalsa/
http://www.sverigesinre.nu.canit.se/

https://www.suntliv.nu/artiklar/stoppa-stressen/vad-ar-psykisk-ohalsa/
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19109/2013-5-43.pdfhttp://www.kunskapsguiden.se/psykiatri/Kunskapsunderlag/lagesrapporter/Sidor/Psykisk-ohalsa-bland-unga-underlagsrapport-till-Barns-och-ungas-halsa-vard-och-omsorg-2013.aspx




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Är det inte jobbigt när man får ett sånt där släng av depression efter man ser en sorglig film, eller när brorsan får damp eller när tanten i huset bredvid är världens psykfall? Är det inte jobbigt? Men vet du vad jag tycker är jobbigt?   Människ...

Vi som startade den här bloggen, (Linn och Moa, )ansåg att vi hade någonting att berätta och ville få våra röster hörda.  Så bland alla sätta att förmedla våra åsikter passade en blogg bra. Så man kan skriva ut vad man tycker och vilka funderingar so...

Presentation

Vi heter Linn och Moa och vi är här för att inspirera andra ungdomar att bli mer aktiv i samhället vi lever.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards